شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

در سفر استانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به استان زنجان مطرح شد؛

ضرورت تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه

دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران استان زنجان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفر به استان زنجان که به منظور بررسی و رسیدگی به وضعیت کتابداران و کتابخانه‌های عمومی این استان صورت گرفت، ضمن بازدید از پروژه ساخت کتابخانه مرکزی زنجان و دیدار با استاندار زنجان، نماینده ولی فقیه در استان زنجان، تولیت مسجد جامع زنجان و خانواده شهید حمید احدی، طی نشستی صمیمانه با کتابداران کتابخانه‌های عمومی این استان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سفرهای استانی خود، روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه با همراهی سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، زهرا جعفری، مشاور رسانه‌ای دبیرکل، محمدمهدی زرافشان، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، محمدعلی میرزایی، مدیرکل امور استان‌ها، مرضیه خالویی دبیرشورای معاونین و همچنین مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان، با سفر به استان زنجان، ضمن دیدار با جمعی از مسئولان استانی، به بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی این استان پرداخت.

ضرورت تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه

بازدید دبیرکل نهاد از پروژه کتابخانه مرکزی زنجان

مهدی رمضانی و هیئت همراه در نخسستین اقدام خود در سفر به استان زنجان،  از پروژه کتابخانه مرکزی زنجان بازدید کرد و در جریان مشکلات و شرایط پروژه قرار گرفت.

پروژه این کتابخانه در سال ۱۳۸۸ در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۸۵۶ مترمربع و زیربنای ۱۸ هزار و ۵۵۰ مترمربع در ۶ طبقه کلنگ زنی شده‌ و بعد از ۱۱ سال ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است.

کتابخانه مرکزی زنجان مهم‌ترین پروژه استان است

کتابخانه مرکزی زنجان مهم‌ترین پروژه استان است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه به دیدار نماینده ولی فقیه در استان زنجان رفت که طی این دیدار آیت‌الله علی خاتمی اظهار کرد: از لحاظ تعدد کتابخانه‌ها مشکل جدی نداریم و مهم‌ترین مسئله در استان زنجان نبود کتابخانه مرکزی است. در استان زنجان خیرین آمادگی ساخت کتابخانه‌ها را دارند.

امام جمعه زنجان افزود: پروژه کتابخانه مرکزی استان زنجان از لحاظ هندسی و شرایط جغرافیایی شرایط خوبی دارد.
مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این دیدار تصریح کرد: در کشور حدود ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی داریم که ۲۷۰۰ باب از این کتابخانه‌ها زیر نظر مستقیم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شود.

ضرورت تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه

وی افزود: در استان‌های مختلف کتابخانه‌های خوبی وحود دارد که در حال فعالیت هستند و در خصوص کتابخانه مرکزی استان زنجان نیز اگر بتوانیم پیشرفت پروژه را از محل منابع انسانی به حدود ۴۰ درصد برسانیم، می‌توانیم با کمک‌های دولتی این کتابخانه را تکمیل کنیم.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهتمام دولت برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خاطرنشان کرد: بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف فعال شده‌اند و امید داریم تا پروژه کتابخانه مرکزی زنجان هم به نتیجه برسد.

ضرورت تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه

فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی جهاد است

دبیرکل نهاد در ادامه سفراستانی خود با محسن افشارچی، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان دیدار و گفتگو کرد.

مهدی رمضانی در این دیدار با اشاره با اهمیت کتابخانه‌های عمومی در فضای کشور تأکید کرد: برخی هنوز همان تفکر سنتی در مورد کتابخانه‌ها را دارند و فکر می‌کنند کتابخانه فقط یک مخزن و سالنی به همراه چند میز و صندلی است. در حالی که امروز خدمات متنوعی در کتابخانه‌ها ارائه می‌دهیم. مهمانانی که در همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی به صورت مجازی از کشورهای پیشرو در حوزه کتابخانه‌های عمومی حضور داشتند، زمانی که با خدمات کتابخانه‌های در ایران مواجه شدند، برایشان جای شگفتی داشت؛ چون این تنوع و گستردگی خدمات در منطقه، منحصر به فرد است؛ به طوری که این فعالیت‌ها و گستردگی مورد توجه ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری) هم قرار گرفته است.

رمضانی در ادامه این دیدار به نقش کتابخانه‌های مرکزی در استانها اشاره کرد، گفت: پروژه کتابخانه مرکزی استان زنجان برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توانیم با همکاری استانداری این پروژه را هر چه سریع‌تر به سرانجام برسانیم تا همه شهروندان از خدمات آن بهره‌مند شوند.

فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی جهاد است

افشارچی، استاندار زنجان در این دیدار با اعلام اهمیت پروژه کتابخانه مرکزی، تأکید کرد: سعی ما بر این است تا بتوانیم این پروژه را هرچه زودتر به اتمام برسانیم؛ چون برای ما هم مهم است که در استان این اتفاق رخ دهد. همکاری و هم‌افزایی سازمان‌های استانی در این پروژه می‌تواند کمک کند و کار را پیش ببرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اهمیت کتاب در زندگی امروز گفت: کتاب می‌تواند برای نسل جدید نوجوانان و جوانان ما راهگشا باشد. گستره ارتباط با کتاب بی‌مرز است. در کنار این موضوع کتابخانه‌ها هم می تواند کمک‌کننده به این مسئله باشند. چون افراد با هر نوع تفکر و سلیقه وارد کتابخانه می‌شوند که می‌توان با تشویق به کتابخوانی، ارتباط مؤثری با آنها برقرار کرد.

افشارچی فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی را نوعی جهاد دانست و گفت: کتابخانه های عمومی دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند که باید از این ظرفیت استفاده کرد و نباید از آن غافل شد. چون کتاب و کتابخانه می‌تواند در این اوضاع بسیار راهگشا باشد. ما در حوزه فرهنگ باید بیشتر از این تلاش کنیم و همین نکات امیدوارکننده‌ای که شما در مورد کتابخانه‌های عمومی گفتید، نشان می‌دهد که این حوزه نقطه بسیار مهمی برای کار فرهنگی است و باید گفت فعالیت در این حوزه جهاد است.

دیدار با خانواده شهدا موجب افزایش روحیه خدمت‌رسانی می‌شود

دبیرکل نهاد در بخش دیگری از سفر خود به استان زنجان با حضور در منزل شهید حمید احدی، با خانواده این شهید والا مقام دیدار و گفت‌وگو کرد.

مهدی رمضانی در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم، اظهار کرد: دیدار با خانواده شهدا،  مادران شهدا و حضور در فضای خانه شما عزیزان که روحیه و مناعت طبع ویژه‌ای دارید،  موجب افزایش روحیه خدمت‌رسانی و بهبود حال ما می‌شود. از شما تقاضا داریم که ما را دعا کنید تا در مسیری که در پیش داریم شرمنده شهدا نباشیم.

دیدار با خانواده شهدا موجب افزایش روحیه خدمت‌رسانی می‌شود

رمضانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرموده‌اند «من به منزل خانواده شهدا می‌روم تا متبرک شوم»  عنوان کرد: ما هم این جمله را سرلوحه کار خود قرار دادیم و سعی می کنیم همیشه در کارمان با عنایت قرار دادن این جملات کارمان را متبرک کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در ادامه صحبت های خود به فعالیت این نهاد اشاره کرد و گفت: ما در کشور ۳۷۰۰ کتابخانه داریم و در دنیا جزو کشورهای پیشرو در این زمینه هستیم. ما به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به این آمار رسیده‌ایم زیرا قبل از انقلاب تعداد کتابخانه‌های کشور ۳۰۰ باب بوده است؛  اما با این حال، هنوز فضای کار زیادی وجود دارد.

همچنین امیرعلی نیک‌بخش مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز در این دیدار گفت: شهید حمید احدی که متولد شهریورماه سال ۱۳۴۱ بودند، دوران دفاع مقدس فرماندهی گردان امام سجاد را برعهده داشتند.  این شهید والامقام جزو رزمندگان با اخلاص، متدین و ولایت دوست بودند و همه دوستان و اطرافیان، ایشان را با شاخصه خنده رویی می‌شناختند.  شهید احدی در ۲۳ اسفندماه سال ۶۳ در شرق دجله بعد از عملیات بدر ودر دجله به شهادت رسیدند.

امیرعلی نیک‌بخش اصافه کرد: خانواده شهید احدی نیز جزو خانواده‌های متدین در استان هستند و در زمان طاغوت بنیان گذار اولین راهپیمایی استان زنجان بودند. همچنین اولین حسینیه شهید نیز متعلق به خانه ایشان است.

دیدار با خانواده شهدا موجب افزایش روحیه خدمت‌رسانی می‌شود

در ادامه این دیدار مادر شهید حمید احدی عنوان کرد: انقلاب و جمهوری اسلامی برای خود ما است و همه آحاد مردم در قبال دین، مملکت و مقام معظم رهبری مسئول هستیم. زیرا یک کاری بوده که خود ما آن را انجام داده‌ایم که کار خوبی نیز بوده است.
فاطمه قریشی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور، تصریح کرد: در خود قران نیز به وجود کارشکنی‌ها اشاره شده‌ است، پس این اتفاقات همواره وجود داشته و خواهد داشت و فقط باعث می‌شود تا ما آگاه‌تر و محکم‌تر شده و دوست خود را از دشمنان تشخیص دهیم.

این مادر شهید گفت: اعمال و اخلاصی که شهدا و رزمندگان داشتند، بسیار آموزنده است و اگر این موارد تبدیل به کتاب شده و در مکان‌هایی همچون مدارس خوانده می‌شد، تاثیرات بسیاری خوبی را برجای می‌گذاشت.  رزمندگان در جبهه ویژگی‌های خوب را از یکدیگر می‌آموختند که ثمره آن اخلاصی است که همچنان در خانه‌های زنجانی‌ها نیز باقی مانده‌است و باید بدانیم که انقلاب برای ما نیست و خود خدا و امام زمان هدایت گر آن هستند و پیروزی متعلق به ما است؛ اگر بتوانیم راه درست را ادامه دهیم.

ضرورت تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه

کتابخانه‌های عمومی وظیفه آگاهی‌رسانی به جوانان را بر عهده دارند

دیدار با آیت الله سیدمحمد حسینی موسوی زنجانی، تولیت مسجد جامع زنجان بخش دیگری از برنامه های سفر استانی رمضانی بود که در این دیدار آیت الله سیدمحمد حسینی موسوی زنجانی خطاب به مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: کتابخانه مسجد جامع زنجان با انگیزه آگاهی‌رسانی جوانان مشغول فعالیت بوده است که البته در حال حاضر دارای مشکلاتی است که نیاز به توجه جنابعالی دارد. در این کتابخانه نسخ‌های خطی و نامه‌های بسیاری از بزرگان وجود دارد که به منزله تاریخ این شهر هستند.  

وی افزود: ما از نظر کتاب‌های مورد نیاز برای طلبه‌ها غنی هستیم و در نظر داریم بخشی نیز برای این گروه ایجاد کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این دیدار گفت: شبکه کتابخانه‌های عمومی به صورت گسترده در کشور فعال است و از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی، ۸۰۰ کتابخانه روستایی و بیش از ۳۰ کتابخانه سیار با تلاش ۷۵۰۰ نفر کتابداران و همکاران یک شبکه گسترده فرهنگی در کشور است.

کتابخانه‌های عمومی وظیفه آگاهی‌رسانی به جوانان را بر عهده دارند

مهدی رمضانی با اشاره به فعالیت بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی گفت: همکاران نهاد افراد دغدغه‌مندی هستند که در حوزه‌های مختلف در کتابخانه عمومی مشغول فعالیت هستند. فعالیت‌ها در بخش ویژه کودک و نوجوان کتابخانه‌ها نیز با جدیت پیگیری می‌شود که خدمات متنوعی به این گروه سنی ارائه می‌کند. نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در کشور به راه افتاده است که در آنها بیش از ۵۰ خدمت به مردم ارائه می‌شود.  ان‌شالله با تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان این خدمات به مردم این شهر و استان نیز ارائه خواهد شد.

وی افزود: سرانه کتابخانه‌ای در استان زنجان مطلوب است، از جمله اینکه ۴ دستگاه کتابخانه سیار در این استان فعال است. اما دغدغه اصلی این استان تکمیل کتابخانه مرکزی است.

دبیرکل نهاد با بیان اینکه نسل جدید کتابخانه‌های مرکزی علاوه بر شهرهای مشهد، یزد، سنندج، در شهرهای قم و رشت در آستانه افتتاح است، گفت: کتابخانه مرکزی، شاخص فرهنگی استان را متحول می‌کند.

پس از این دیدار، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و هیئت همراه از کتابخانه عمومی حسینی در مسجد جامع زنجان بازدید کردند.

ضرورت تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه

تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه موجب پیشرفت امور می‌شود

مهدی رمضانی در ادامه در نشستی صمیمی با کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، ضمن تبریک ماه ربیع الاول، ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: از اینکه همکاران خود در استان زنجان را از نزدیک ملاقات می‌کنم و از کتابخانه‌های عمومی بازدید و با انتقادات و پیشنهادهای همکاران خود در استان‌ها آشنا می‌شوم، خوشحالم و معتقد هستم این امر به پیشرفت امور کتابخانه‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی همکاران گفت: هر کسی مشکلات اقتصادی که برای همکاران ما وجود دارد را انکار کند، فرد دقیق و مطلعی از شرایط نیست و بنده هم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستم و همواره تلاش کرده‌ام تا مشکلات همکاران را تا جایی که می‌شود حل کنم.

رمضانی با بیان اینکه نحوه اطلاع‌رسانی موضوعات در حال پیگیری متفاوت است، تصریح کرد: موضوع اصلاح قانون تأسیس نهاد و بهبود شرایط معیشتی همکاران به صورت مستمر از سطوح مختلف دولت و مجلس در حال پیگیری است. احکام همکاران ما منطبق بر دستگاه‌های دیگر است و آنچه که عقب‌ماندگی در نهاد محسوب می‌شود در رفاهیات و مزایا است که در تلاش برای جبران آن هستیم.

تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه موجب پیشرفت امور می‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به مسائل گوناگون جامعه کتابداران و اقدام‌های انجام شده برای حل این مشکلات، خاطرنشان کرد: اگر مسئله کتابخانه‌های عمومی را به مسئله مسئولان و جامعه تبدیل کنیم، می‌توانیم به توفیقاتی در این خصوص برسیم و همه با هم باید برای فعالیت کتابخانه‌ها تلاش بکنیم.

در بخش دیگری از این نشست محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در سخنانی اظهار کرد: در استان زنجان حدود ۹۹ کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۸ کتابخانه به صورت مشارکتی و ۸۲ کتابخانه به صورت نهادی اداره می‌شود و کتابخانه‌های عمومی از اثرگذارترین مراکز فرهنگی در استان هستند.

ضرورت تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه

ادامه سفر استانی دبیرکل نهاد و هیئت همراه با حضور در نشست با رؤسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان های استان زنجان در کتابخانه عمومی سیدافضل موسوی برگزار همراه بود که در این جلسه پس از بیان موارد حائز اهمیت در اداره کتابخانه های عمومی در سطح شهرستان ها توسط دبیرکل نهاد، رؤسای ادارات شهرستان ها پرسش ها و درخواست های خود را مطرح کردند.

همچنین بازدید از بخش های مختلف کتابخانه سیدافضل موسوی، بزرگترین کتابخانه خیرساز کشور و دیدار و گفت‌وگو با اعضا و کتابداران این کتابخانه پایان بخش سفر استانی دبیرکل نهاد در استان زنجان بود.

ضرورت تبدیل موضوع کتابخانه‌ها به مسئله عمومی جامعه

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 4 =